ب)عوامل ریسک پذیری
- حجم و میزان پیمایش توسط وسیله نقلیه و نوع کاربر جادهای - حجم زیرساخت و خدمات ارائه شده توسط سازمان مربوطه
ب)عوامل خروجی نهایی ایمنی - تعداد تلفات و جراحت های جدی
ج)عوامل خروجی میانی ایمنی - برنامه ریزی ایمنی، طراحی، اجرا و استفاده از شبکه راه:
- برای طراحی راه و تعیین سرعت ایمن باید میان طراحی حریم و بخش داخلی راه تفاوت قائل شد.
- استفاده از راه های مناسب به عوامل نوع وسیله نقلیه، کاربر، سیستم حمل و نقل و تجهیزات بستگی دارد.
- استفاده از وسایل ایمنی شخصی مثل کمربند ایمنی، صندلی ویژه نوزاد، کلاه ایمنی، دوچرخه و موتورسیکلت باید علاوه بر دیده شدن مورد استفاده قرار گیرد..
- رعایت سرعت ایمن به عواملی چون نوع وسیله نقلیه، ترافیک و وضع آب و هوا بستگی دارد.
- سلامت رانندگان بستگی به میزان خستگی، حواس پرتی، الکل و مواد مخدر دارد.
- برنامهریزی سفر ایمن بستگی به اهمیت سفر، مسافت و مُد حمل و نقلی مناسب برای آن وسیله نقلیه و راننده دارد.
- ورود و خروج ایمن وسیله نقلیه و کاربران جاده از شبکه راه به عوامل زیر بستگی دارد:
- ایمنی یک وسیله حمل و نقل عمومی براساس فراهم کردن امنیت برای سرنشینان خود، ایجاد امنیت برای سایر کاربران راه، جلوگیری از افزایش تصادفات جاده، ارزش مالی راه و تعداد سرنشینان آن سنجیده می شود.
- ارائه گواهینامه مرتبط با نوع وسیله نقلیه از سوی راننده
- خارج کردن ناوگان فرسوده و رانندگان فاقد توانایی یا بازنشسته از شبکه راه
- مراقبت و افزایش توانایی قربانیان تصادفات جاده ای در گرو اجرای عوامل زیر است:
- آموزش انجام کمک های اولیه و رفتارهای بعد از تصادف، آمادگی برای شرایط اورژانسی و مراقبت های بعد از تصادف و توانبخشی به قربانیان تصادفات جاده ای
|